Kender du det at stå i en butik og skulle vælge mellem et mærke du aldrig er stødt på før, og et hvor du i hvert fald kender navnet? I de fleste tilfælde vil du vælge det produkt, hvor enten logoet, navnet eller indpakningen virker genkendelig.

For næsten alle store og betydningsfulde virksomheder har de varemærkeregistreret deres produkter eller udseendet på selvsamme. Alle, der har et unikt produkt, kan faktisk søge om at få deres produkt varemærkeregistreret. Det gælder alt fra logo, et bestemt slogan eller navn.

Men hvorfor er en varemærkeregistrering en god ide, tænker du måske? Her kommer vi med tre gode grunde til at få dit varemærke registreret. Især i skønhedsindustrien er et varemærke alfa og omega for produkternes fremtid.

Sender et signal om kvalitet

Ved at få lavet en varemærkeregistrering signalerer du, at dine produkter står for kvalitet. De kan stole på at ved at handle hos dig, får de noget ordentligt for deres penge. Når man registreret sine produkter, logo, indpakning eller noget helt andet, er det et tegn på, at man står ved det, man laver.

Når du køber en creme eller serum vil du ofte gå efter det, du kender. Udseendet på indpakningen eller brandets navn skaber en følelse af, at det produkt, du står med, er godt. Når først dit navn og brand er koblet sammen med kvalitet, vil det smitte af på andre produkter.

Tænk på nogle af de store navne indenfor skønhedsprodukter. Når du ser et produkt med deres navn, vil du automatisk være interesseret. Også selvom det er et produkt, du ikke kender i forvejen.

Adskille virksomheden fra andre

En varemærkeregistrering er også med til at gøre det lettere for dine kunder at vide, hvad der er dine produkter eller tjenester. I en tid, hvor der findes alle mulige udgaver af de samme produkter, er det vigtigt at slå sig fast som en genkendelig virksomhed.

Tænk bare på nogle af de ikoniske logoer eller catchphrases, du kender. Ved at lave en varemærkeregistrering er du sikker på, at ingen andre kan komme og kopiere dig. Derfor vil dit brand være genkendeligt, men også adskille sig fra alle andre.

Genkendelighed er enormt vigtigt i en industri som eksempelvis skønhedsindustrien. Vi stoler bare mere på mærker, vi kender og måske har prøvet før.

Mulighed for at undersøge markedet

For at gennemføre en varemærkeregistrering kræver det, at det du vil registrere, ikke allerede findes og er ’taget’ i forvejen. Du kan for eksempel ikke registrere et navn, der allerede er købt og brugt af et andet firma, hvis de har registreret det.

Det kan dog også være en fordel at finde ud af, om dit logo, slogan eller indpakning er unik. Det vil blive undersøgt inden du modtager rettighederne til dit varemærke, om der er lignende registreret. Derfor handler det om at komme op med en unik ide og straks få det i systemet, så du kan være ene om netop det produkt.